Siirry pääsisältöön

Hilman päivä isin kanssa ja ajatuksia isovanhemmista


Eilen illalla äitini soitti ja kertoi, että mummini on hieman huonossa kunnossa. Päätimme äitini kanssa, että lähdemme tänään katsomaan mummiani sairaalaan toiselle paikkakunnalle. Korona tilanteen takia päätin, etten Hilmaa mukaan ota. Hilma jäi siis isin hellään hoivaan.

Aamulla tehtiin Hilman kanssa aamuhommat ja lähdin n. klo 9 kotoa. Jesse jäi puuhailemaan nöpönenän kanssa. Jessen isovanhemmat olivat päivällä käyneet tervehtimässä Hilmaa. Jesse laittoi minulle aika-ajoin viestiä ja kuvia sekä videoita Hilman puuhasteluista. Lähinnä ehkä silloin, kun minä kyselin miten menee (ikävissäni) 😅



Kotiin tulin n klo 17. Jesse kertoi, että päivä Hilman kanssa oli sujunut hyvin. Hilma oli ollut hyvin nauravainen ja ruoka oli maistunut sekä maito pullosta maittanut. Päiväunet olivat tänäänkin jääneet lyhyiksi. Hilma oli melkein heti rintamaitoa vailla, kun tulin kotiin. Se kyllä suurta helpotusta minullekkin tuotti 😁 Laitoin Hilman vielä lepäämään hetkeksi. Illasta Hilman kanssa leikin uudella lelulla, jossa nalleille syötetään ruokia. Hilmasta ääntä pitävät ja värikkäät lelut ovat mukavia. Äitini oli ostanut kirpputorilta tämän hassun hauskan lelun pöpölle.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun olin Hilmasta pidempää erossa. Tunsin koko ajan kaipausta ja ikävää. Koen kuitenkin, että varmasti niin minulle, kun Hilmallekin tekee välillä hyvää harjoitella hetken toisistamme erossa oloa. Kuitenkin Hilma sai olla isin hellässä huomassa ja samalla Hilma ja isi sai viettää isitytär aikaa, joka sekin äärettömän tärkeää ja hedelmällistä Hilman kehityksen kannalta.

Reissu minulla sujui hyvin ja mummini oli melko virkeä. Hän kyseli paljon Hilmasta ja halusi nähdä heti Hilmasta valokuvia. Olimme Mummin luona sairaalassa melko pitkään, jonka jälkeen kävimme vielä kirpputoreilla ja syömässä ja sitten ajelimmekin takaisin kotiin. 

Ihmisen elämä on hyvin ennalta arvaamatonta. Yhtenä hetkenä ihminen voi olla äärettömän hyvä vointinen ja kunto voikin romahtaa hyvin nopeasti. Huomaan iäkkäiden ihmisten kohdalla työssäni tämän hyvin selkeästi, hetkessä ihmisen vointi, kunto jne voi romahtaa vaikka olisi hetkeä aiemmin ollut virkeänä, reippaana. 

Toivoisin, että mummini jaksaisi vielä olla luonamme mahdollisimman kauan. Toivoisin hänen näkevän, kun Hilma kasvaa ja kehittyy, oppii ja opettelee. Pienenä olin itse, sitä mieltä, että äitini ja mummini ovat kuolemattomia. 

Muistelin eilen paljon asioita joita olen mummini kanssa tehnyt. Vietin kesällä usein viikonkin kerrallaan mummin luona. 

Mummi pesi minut aina lapsena saunassa. Mummi osti myös aina meille alkoholitonta siideriä saunajuomaksi. Mummin luona minulla oli oma pesusieni, laudeliina ja hammasharja.

Lapsena kylvin usein mummin luona kylpyammessaa ulkona. Mummi lämmitti kylpyyni padassa vettä. Laiteltiin mummin kanssa yhdessä kylpyyni tuoksuvadelman kukkia. Lisäksi minulle tehtiin hame pitsisestä pöytä liinasta ja siihen pukeuduin aina prinsessa kylvyn jälkeen. Kylpyyn mummi toi minulle ville-vallaton jäätelöitä ja limsaa. 

Mummilassa ollessa sain päättää mitä minäkin päivänä syödään. Sain myös päättää mitä puuroa mummi minulle aamulla keittää. 

Nukuimme mummin kanssa kesäisin mummilan vintillä kesä huoneessa. Iltaisin juttelimme aina pitkään ja pidimme toisiamme kädestä. 

Lapsena tein mummille myös erilaisia hoitoja. Kerran kampasin mummin tukkaa ja kiharsin sitä kammalla. Kampa jäikin kiinni hiuksiin eikä sitä saatu ilman kamman katkaisua pois. Lisäksi meikkasin mummia usein. Leikin kampaaja ja kosmetologi leikkejä usein nimenomaan mummin kanssa. Muistan myös tehneeni mummille jalkahoidon ja tein jalkoihin linimenttiä, joka sisälsi nestettä sipulin varsien sisältä ja fairya. Tätä mahtavaa linimenttiä sitten valelin mummin jalkoihin. Usein myös kirjoitin kuitin palveluistani ja sain oikeaa rahaa tässä leikissäni.

Ennen koulun alkua mummi käytti minut kampaajalla ja ostamassa kouluun uudet vaatteet ja koulutarvikkeita. 

Usein mummin kanssa leivoimme.Puuhailimme myös puutarhassa. Kävimme kaupungilla ja teimme paljon erilaisia ´tyttöjenjuttuja´. Pelasimme usein mummin kanssa myös korttia, lähestulkoon aina minä voitin, koska sain keksiä omat säännöt. 😀

Olen ollut hyvin onnekas ja siunattu, että olen saanut viettää paljon aikaa isovanhempieni kanssa. Toivon myös, että Hilma saa olla isovanhempiensa kanssa niin paljon kuin minä omieni. Toivon, että Hilma saa isovanhemmiltaan paljon eväitä elämään, ohjeita, neuvoja, rakkautta, tukea ja lämpöä. Mikään ei korvaa, sitä, että lapsen elämässä on rakastavia aikuisia paljon läsnä. Aikuisia, jotka tuovat rikkautta lapsen elämään omien kokemustensa kautta. 

Kiitos, kun luit minun lauantai päivän mietteitäni. Muistakaa pitää yhteyttä rakkaisiinne näin korona aikanakin ja kertokaa rakkaillenne, mitä he teille merkitsevät. Elämä voi muuttua yllättäen, joten olkaa toisillenne läsnä ja rakastakaa.

P.s illalla herkuttelin vielä lauantain kunniaksi lempi suklaallani 🥰





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Töiden alku, stressin tulos ja kaupallinen yhteistyö Rosaliksen kanssa

 Tänään kirjoitan nyt viimeviikon postauksen hieman myöhässä kuten lupasin :😂 Kuinka sinun viime viikkosi sujui ja kuinka tämä viikkosi on alkanut? ❤️ Maanantaina minulla oli ensimmäinen työpäivä. Olin töissä 7-13. Aamulla äitini tuli meille ja minulla meinasi hoppu tulla, kun jäin vaan haaveilemaan ja jutustelemaan 🤭 (en ole tottunut lähtöihin nyt koronan ja äitiysloman aikana) Työpäiväni sujui hyvin. Sain tutustua rauhassa konehommiin ja tehdä toimistotöitä. Töistä päästyäni kiiruhdin kotiin ja Hilma ei yllättäen päikkäreillä ollutkaan. Hilman saatua rintamaitoa hän nukahti hyvin ja sikeästi. 🥰Hilman päivä mamman kanssa oli mennyt äärettömän hienosti ja hieman äiti ikävä vaivasi vain unille käydessä, kun olisi rintamaitoa täytynyt saada. 🥺❤️Muuten Hilma oli ollut äärettömän reipas ja ulkoillut, leikkinyt sekä syönyt hyvin. ❤️ Maanantai iltana Jesse huomasi kyljessäni punoittavan ihottuman ja vanhempiani konsultoiden selvisi kylkeeni puhjenneen vyöruusun. 🌹 Kävin siis maanantai i

Blogin aloitus

Harjoittelen blogin pitämistä. Eli, kerron ensin vähän itsestäni ja perheestäni tässä ensimmäisessä julkaisussa. Eli olen Roosamaria, täytän lokakuussa 30. Olen ammatiltani lähihoitaja ja työskentelen kotihoidossa mutta nyt olen äippä lomalla. Sain esikoiseni Hilman nyt korona kevään aikana 30.4.2020. Perheeseeni kuuluu Hilma tyttönen kohta 5kk, puolisoni, leonbergin koira Iivari, persialainen kissa Wihtori ja angora kani pampuli luppunen.  Perheemme asuu omakotitalossa maalla. Talomme on rakennettu 1981 ja olemme sen muutama vuosi sitten remontoineet vanhempieni kanssa uuteen uskoon.  Harrastan joogaa, lenkkeilyä ja kodin sisustusta. Tällähetkellä elämäni tärkein asia on tyttäreni Hilma ja hänen hoito ja hyvinvointi.  Päätin aloittaa blogin pitämisen vähän niinkuin päiväkirja tarkoituksessa. Kirjoitan tänne päivistämme Hilman ja eläinten kanssa. Yritän mahdollisimman usein päivittää blogia. Aion kertoa Hilman kasvusta ja kehityksestä.  Tervetuloa lukemaan blogiani 💕 Ja pahoittelut jo

Kevään odotusta ja vuoden takaisia muistoja

 Eilinen blogi postaus siirtyi tälle iltaa toteutettavaksi. Viikko on taas kulunut vauhdikkaasti. Lunta vaan on ja on, eikä kevät näytä merkkejään ollenkaan. 😖 Viime viikolla maanantaina vietettiin naisten päivää. Sisareni kävi meillä maanantaina ja toi Hilmalle ja minulle ihanat naisten päivä tulppaanit. 💗🌷Iltapäivällä kävimme ulkoilemassa perheenä. Aurinko oli kaunis ja piristävä, mutta pakkanen oli melko pureva. Hilma oli vaunuissa, joten vaunujen kuomu suojasi hyvin tuulelta. 💕 Vuosi sitten naisten päivänä minulle oli järjestetty yllätyksenä babyshower juhlat. 😍 Äitini oli pyytänyt minut ja Jessen ravintolaan syömään. Minä laittaiduin ja lähdimme ravintolaa kohti Jessen kanssa. Menimme Kenkäveron kartanon pihaan ja kiukuttelin J:lle miksi ei mennä jo, ettei myöhästytä. J kertoi haluavansa nopeasti vilkaista työkalu näyttelyä ja niin me lähdimme kävelemään kenkäveron rantaa kohden, minun maristen koko aika siitä, että en jaksa kävellä ja liukastakin on. 😩 Päädyttyämme rantapav